Identiteetinhallintapalvelu Avainta jatkokehitetään Valtorissa

Julkaistu 9.2.2017 klo 12.00

Identiteetinhallintapalvelu Avain tarjoaa Valtorin asiakkaille automatisoidun järjestelmän, jolla valtionhallinnon organisaatiot voivat ylläpitää käyttäjien käyttöoikeuksia eri järjestelmiin hallitusti yhdestä paikasta. 

Identiteetinhallintapalvelun ansiosta käyttäjien oikeuksia eri järjestelmiin voidaan tilata ja poistaa helposti. Käyttöoikeuksien myöntäminen ja oikeuksien mahdolliset muutokset voidaan tehdä sujuvasti Avain-palvelun kautta. Lisäksi käyttäjät saavat tarvittavat käyttöoikeudet nykyistä nopeammin. Ratkaisun automaatio vähentää hukkatyön ja manuaalisesta työstä aiheutuvien virheiden määrää.

Avain-palvelulla on arvioitu olevan käyttäjiä vuoden 2017 lopussa noin 15 000 kahdeksasta valtionhallinnon organisaatiosta. ”Tämä vuosi on tärkeä Avain-palvelulle, koska palvelu on siirtynyt kehitys- ja pilotointivaiheesta täyteen tuotanto- ja käyttöönottovaiheeseen. Käyttäjämäärän kasvu parantaa mahdollisuuksia tarkistaa myös käyttäjäkohtaista hintaa”, kertoo tuotepäällikkö Tomi Näränen Valtorista.

Palvelu soveltuu parhaiten valtion yhteiskäyttöisten tai virastojen laajasti käyttämien sovellusten käyttöoikeuksien hallintaan.

Avain-palvelun hyötyjä

Käyttöoikeuksien keskitetty ja automatisoitu hallinta parantaa tietoturvallisuutta, koska inhimillisiä virheitä karsitaan käyttöoikeustietojen syöttämisessä ja poistamisessa. Tietoturvatason kehittyessä myös riskejä on helpompi hallita. Järjestelmä myös tarjoaa työkaluja tietoturvatason ylläpitämiseen. Palvelun myötä käyttövaltuushallinnan manuaalinen työ vähenee ja prosessit nopeutuvat.

Virastoissa säästöt syntyvät, kun käyttöoikeuksien tilaajien, pyyntöjä hallinnoivien ja toteuttavien tahojen sekä loppukäyttäjien työ tehostuu.

Valtorin asiakkaat pääsevät vaikuttamaan Avain-palvelun jatkokehittämiseen

Jatkokehityksessä täydennetään Avain-palvelua ominaisuuksilla, joilla siitä saatavaa hyötyä asiakkaillemme pystytään ennestään kasvattamaan. ”Valtorille on tärkeää ymmärtää asiakkaidensa tarpeet, jotta voimme rakentaa kehitysportaat niiden mukaan. Haluamme kuunnella asiakkaittemme tarpeita herkällä korvalla”, kertoo projektipäällikkö Jaana Viita Valtorista.

Valtori järjestää kerran kuukaudessa Avain-palvelun asiakastyöryhmän kokouksen, jossa asiakkaat pääsevät kertomaan omista toiveistaan palvelun kehittämiseksi. Asiakastyöryhmään voivat osallistua kaikki, niin nykyiset kuin Avain-palvelusta vasta kiinnostuneet asiakkaat.

Asiakastyöryhmään pääsee mukaan lähettämällä viestin avain[at]valtori.fi postilaatikkoon.

Tervetuloa vaikuttamaan!