Toimipisteen tietoliikennepalvelu Reitti saatavilla kokonaispalveluna Valtorista

Julkaistu 16.2.2017 klo 12.00

Valtori solmi marraskuussa 2016 sopimuksen Soneran kanssa valtionhallinnon organisaatioiden toimipistekohtaisten liittymien toimittamisesta Valtion yhteisiin tietoliikennepalveluihin (VY-verkkoon). Sopimuksen myötä Toimipisteen tietoliikennepalvelu Reitti on nyt saatavillanne kokonaispalveluna sisältäen sekä liityntäverkon että lähiverkon.

Reitti uudistaa valtionhallinnon liityntä- ja lähiverkkoarkkitehtuurin vastaamaan tulevaisuuden tavoitetilaa, jossa valtionhallinnon työntekijät voivat työskennellä yhtä vaivattomasti missä tahansa valtionhallinnon toimipisteessä niin langattomasti kuin kiinteästi.

Tavoitteena on, että valtaosa valtionhallinnon organisaatioista käyttää toimipisteen tietoliikennepalveluja vuoteen 2019 mennessä. Reitin liityntäverkkoyhteyksien osalta tavoitteena on, että ne on otettu käyttöön koko valtionhallinnossa vuoden 2017 aikana.

Mikä on Reitti?

Toimipisteen tietoliikennepalvelu Reitti on kokonaispalvelu valtionhallinnon organisaatioille. Palvelu sisältää sekä lähiverkon että liityntäverkon. Asiakas saa toimipisteliittymän Valtion yhteisiin tietoliikenneyhteyksiin (VY-verkkoon), kiinteän ja langattoman lähiverkon sekä vierailijaverkon samassa paketissa. Lisäksi Valtori suunnittelee, toteuttaa, ylläpitää ja hallinnoi lähi- ja liityntäverkkoja. Valtori huolehtii palvelun toimivuudesta koko sen elinkaaren ajan.

Toimipisteen tietoliikennepalvelu liittää organisaation omat päätelaitteet, videoneuvottelulaitteet sekä monitoimi- ja verkkotulostimet lähiverkkoon, samoin vierailijoiden päätelaitteet vierailijaverkkoon. Lisäksi palvelu liittää organisaation toimipisteet muuhun maailmaan mahdollistamalla pääsyn Internetiin sekä sisäisiin ja ulkoisiin verkkopalveluihin.

Mikä muuttuu Reitin myötä?

Käyttäjän näkökulmasta: Oman toimipisteen palvelut ovat käytettävissä kaikissa palvelua käyttävissä toimipisteissä, mikä helpottaa arjen työtä.

Viraston näkökulmasta: Kustannustehokas ja yhtenäinen toimipisteen tietoliikenne toimitettuna avaimet käteen periaatteella. Reitin hinnoittelu sekä lähiverkon että liityntäverkon osalta perustuu toimitilan käyttäjämäärään. Palvelun käyttöönottoprojekti laskutetaan erikseen.

Käyttöönotot alkaneet

Liityntäverkon ensimmäiset käyttöönotot ovat käynnissä, ja ne valmistuvat alkuvuoden 2017 aikana. Loput käyttöönotot porrastetaan ja toteutuvat tämän vuoden lisäksi myös vuosien 2018 ja 2019 aikana. Valtorin asiakaspalvelupäälliköt ovat lähiaikoina yhteydessä niihin organisaatioihin, joilla Reitti-palvelun mukaiset liityntäverkkoyhteydet on määrä ottaa käyttöön alkuvuoden 2017 aikana. Myöhemmin vuonna 2017 alkavissa käyttöönotoissa Valtori ottaa yhteyttä virastoihin viimeistään kuukautta ennen suunniteltua käyttöönoton aloitusaikaa.

Käyttöönotto tehdään aina toimipistekohtaisesti, jolloin uusi ratkaisu tulee samalla kertaa käyttöön kaikille samassa kiinteistössä toimiville valtionhallinnon organisaatioille.

Lähiverkon käyttöönottoja on toteutettu jo vuoden 2016 aikana ja suuri määrä näistäkin valmistuu vuonna 2017. Lähiverkon käyttöönottoja toteutetaan osittain myös vuosien 2018 ja 2019 aikana.

Liityntäverkon ja lähiverkon käyttöönotot toteutetaan pääasiassa toisistaan erillisinä käyttöönottoprojekteina. Asiakas ja Valtori sopivat liityntäverkon käyttöönotosta yhdessä. Lähiverkon käyttöönotosta tehdään projektisopimus.

Lisätietoa palvelusta ja sen käyttöönotosta

Valtori toteuttaa käyttöönoton Avaimet käteen -periaatteella, eli vastaa käyttöönoton suunnittelusta sen toteutukseen. Reitin liityntäverkon käyttöönotto helpottaa mm. Päätelaitepalvelu Valtin ja Valtorin videoneuvottelupalvelun käyttöönottoja, minkä takia sen käyttöönotto ennen Valtti-käyttöönottoa on suositeltavaa.

Ota yhteyttä Valtorin asiakaspalvelupäälliköihin ja sovi käyttöönotosta heidän kanssaan.